Banner

Find modet til at tage konfrontationen på jobbet

by | nov 18, 2022

Mange af os har tårnhøje ambitioner, når det kommer til jobbet. Vi vil gerne levere 200% – intet andet er godt nok. Samtidig kender vi ikke vores egne behov ret godt, og vi lytter ikke til kroppen, før den larmer så meget, at vi ikke kan undgå at høre efter. 

Oveni dette er mange af os konfliktsky og forsøger at passe ind i det arbejdsmiljø, der nu engang er, og vi undgår at tage konfrontationerne. Og måske glemmer vi med tiden den passion, vi engang havde for jobbet.

Hvis vi lærer at tage konfrontationen og have dialogen, kan vi faktisk måske netop skabe et mere bæredygtigt miljø på arbejdspladserne med mere energi og en højere grad af effektivitet – og dermed opnå bedre resultater på den lange bane.

Og vi ville undgå mange stress-sygemeldinger.

Så hvordan finder vi modet til at tage konfrontationen, når den dukker op?

Træk vejret
…heeeelt ned i fødderne.

Når vi er pressede, spænder kroppens muskler op for at være klar til at kunne agere hurtigt og forsvare sig. Dette gælder også åndedrætsmuskulaturen. Derfor bliver det sværere at trække vejret i dybden. Selv 2 minutters fokus på åndedrættet kan her gøre underværker – hvor du fokuserer på at slappe af og finde ro.

LÆS OGSÅ: Få 3 effektive åndedrætsøvelser lige her


Hold en pause 
Tag en time-out og gå dig en tur på 15 min i frisk luft. Måske du har adgang til en dejlig park tæt på arbejdet? Lad din telefon blive på kontoret, så hjernen får en pause. En gåtur får humøret til at stige og stress-niveauet til at falde. Måske du ender med at blive så afhængig, at du starter en tradition på kontoret, hvor I sammen går 15 minutters gåtur hver dag?


Genfind passionen
Hvad var det, der gjorde, at du søgte jobbet i sin tid? Hvad elsker du ved dit arbejde? Skriv det ned på et stykke papir – ja, i hånden! Når vi skriver i hånden, husker både hjerne og krop nemlig bedre, og informationen lagres på et dybere plan.

Du kan også prøve “flow-skrivning”:

Sæt uret til 5 minutter og skriv løs! Ingen rettelser, alt er velkomment. Når vi får lov at udtrykke os uden at dømme os selv undervejs, får kreativiteten frit løb, og tanker eller sætninger, vi ikke normalt ville tænke eller udtrykke, får pludselig plads. Du kan også optage dig selv tale frit i 5 minutter.

Bagefter kan du lytte – eller læse – igennem.


Hvad har du brug for?
Spørg dig selv, hvad du har brug for. Og hvem du skal tage kontakt til. Er det en kollega, HR, eller er det din leder? Eller en helt fjerde part?


Første skridt
Rom blev ikke bygget på én dag – men byen blev bygget! Vi er nødt til selv at tage de skridt, som fører os videre i processen – ingen andre gør det for os. Selvom det af og til ville være rart. Hvad skal være dit allerførste skridt? Og hvordan skal du tage det?


Støtte
Vi har brug for støtte, når vi skal kaste os ud i nyt. Hvem har du brug for støtte fra? En kollega? Familie? Venner?


Ansvaret er ikke kun dit
Det er vigtigt at huske på, at ansvaret for en god og åben dialog ikke kun er dit, men at den anden part også har ansvar for, at konflikten løses. Du kan gøre dit, men hvordan modparten vælger at reagere er uden for din kontrol. 


Fejr dig selv
Husk at fejre dig selv, når du har taget det første skridt. Det kræver mod! Og uanset, hvordan udfaldet bliver, så gjorde du det så godt, du kunne. Og skridtene bliver med tiden nemmere at tage.

So keep walking!

LÆS OGSÅ: 5 gode vaner til din work-life-balance


Hvis du har brug for tips til din vejrtrækning eller vejledning, der vil gøre det muligt for dig at blive mere nærværende og få et arbejdsliv i mere balance, kan du få en gratis prøvesession med en af vores coaches – vi er her for at hjælpe.

Relaterede indlæg