Det kan være svært at slippe arbejdet, når man kommer hjem. Enten i form af en opgave, man ikke lige blev færdig med, eller blot oppe i hovedet, hvor det stadig fylder. Ligesom det også kan være svært at finde koncentrationen på arbejdet, når noget i privatlivet driller.
Det kan gode vaner heldigvis hjælpe på. Her er fem gode vaner til hverdagen, der kan hjælpe dig til at opretholde en sund work-life-balance.
Nr. 1: Lær din rytme at kende
Det er meget forskelligt, hvornår vi arbejder mest effektivt. For nogen er det om morgenen med den første kop kaffe lige ved hånden. For andre er det efter en gåtur udenfor. Og der er dem, som er bedst, når det begynder at tynde ud på kontoret sidst på eftermiddagen.
Ingen af delene er hverken rigtige eller forkerte, men hvis du er opmærksom på, hvornår du er mest effektiv, kan du planlægge din arbejdsdag ud fra det. På den måde er der også mindre chance for, at du tager arbejdet med hjem. Eller slår dig selv i hovedet over, at du ikke kom ligeså langt med din opgave først på dagen, som dine kolleger.
Nr. 2: Del tingene op
Om det er et haveprojekt på hjemmefronten eller en stor opgave på arbejdet, så kan det virke uoverskueligt, hvis man udelukkende fokuserer på det store billede. Hvis man kun tænker på, hvor langt der er hen til endemålet.
Så del det op i stedet for. Lav en tjekliste, del blomsterbedet og rapporten op i bidder. Det giver mange løbende små sejre, som giver energi til at gå videre til næste skridt.
Nr. 3: Prioritér din søvn
Den her er meget universel. Men netop derfor gælder den også, når det handler om at spille musik.
Hvis vi sover for lidt, har vi ikke ret meget overskud i løbet af dagen. Særligt hvis der venter en dag på arbejdet med tunge opgaver, er der ikke meget tilbage, når man kommer hjem igen. Og selv hvis du har et frirum i musik eller en hobby med dine venner, så kræver det overskud at komme i gang. Og så ender man i stedet med at slænge sig i sofaen.
Så prioritér så vidt muligt at få 7-9 timers søvn hver nat. Det hænger også sammen med første råd, for god søvn styrker immunforsvaret og forebygger stress.
Nr. 4: Start og slut godt
Starten og slutningen på din arbejdsdag sætter sig bedst fast i hukommelsen. Det er derfor vigtigt, at man forsøger at undgå, at det er dårlige oplevelser.
Start dagen med en kop kaffe, et glas citronvand eller hvad du ellers foretrækker. Tag en sludder med dine kolleger om løst og fast, inden I dykker ned i de komplicerede sager.
Slut dagen af med et kort pusterum. Tag fem dybe vejrtrækninger og vurdér din arbejdsdag. Hvad har fungeret, og hvad har ikke? Hvornår peakede du? Ros dig selv for det, der virkede. Lad være med at haste ud af døren, så snart du har lukket computeren ned. Efterlad ikke uafsluttede mails. Lav ikke et telefonopkald to minutter i fyraften.
Nr. 5: Undgå stress.
Stress er desværre en folkesygdom. Lange arbejdsdage og for mange bolde i luften tærer på kroppen, både mentalt og fysisk. Det forstyrrer søvnrytmen og svækker immunforsvaret.
Derfor er det vigtigt at finde små pusterum i hverdagen, hvor du ikke tænker på arbejdet – og ikke erstatter det med at glo på en anden skærm end arbejdscomputeren. Det gælder både på arbejdspladsen og derhjemme.
Naturen er god, for der er ikke nogen skærm, når du løber en tur. Men det er heller ikke, når du spiser frokost med dine kolleger. I hvert fald ikke, hvis I sørger for at snakke sammen i stedet for at sidde fordybet i hver jeres telefon.