For coach hos PAOB Anette Nørgaard er arbejdet med stemmen alfa og omega i vejen til gennemslagskraft. Bliv klogere på hendes arbejde her.
Hvem er dine klienter?
»En gennemsnitlig kunde døjer med en form for præstationsangst. Nogle oplever, at stemmen ikke rigtig virker, som man gerne vil have den til at virke. Altså at man kan have svært ved enten at skrue op eller ned for volumen. Det kan også være, man har en oplevelse af, at folk ikke rigtig hører, hvad man siger; at man er for monoton i sin måde at tale på og mangler gennemslagskraft.
Hvad er din indgangsvinkel til coaching?
»Jeg er en kæmpe stemme-nørd. Stemmen er en så integreret del af os allesammen. Den er bindeled mellem vores psyke, vores krop, vores åndedræt, vores udtryk, vores indtryk, så på mange måder, kan man ikke arbejde med stemmen uden også at komme til at tale om nogle psykiske elementer og mentale blokeringer.«
»Som udgangspunkt er stemmen det vigtigste redskab i min coaching, men derudover er jeg også skuespiller. Der, hvor de to elementer arbejder sammen, ligger i evnen til at være spontan. En skuespiller er altid reagerende både over for sine omgivelser, men også for sit indre. Med andre ord lader man sig påvirke på en kontrolleret måde, for man har samtidig noget, man skal opnå. At kunne bruge sin stemme på en spontan måde er et ret interessant krydsningspunkt. Nogle har udfordringer med ikke at turde bruge deres stemme spontant, og det er her trivsel kommer ind i billedet, for når man skal tale foran andre, skal man kunne stole på det, der kommer ud af ens mund. Det kræver faktisk rigtig meget forberedelse og rigtig meget træning, at nå frem til det udgangspunkt: At ens stemme har den rette klang, og man bliver den karakter, man gerne vil spille.«
Hvordan kan man bruge teknikker fra scenekunsten til at opnå gennemslagskraft uden for scenen?
»For det første handler det om at have en forventningsafstemning med sig selv om, hvad succeskriteriet er for at blive god til det, du gerne vil. Hvis du for eksempel ikke har øvet dig i at tale foran et publikum, har du med rette ingen forudsætning for at kunne levere en perfekt præsentation, og det behøver du heller ikke at kunne. Men du kan øve dig i at blive bedre.«
»Din krop, din stemme og dit åndedræt er dit instrument, og det skal du lære at bruge, når du er i en højere energitilstand, end du er vant til. Det kalder vi også for at være i flow, altså hvor man har den optimale oplevelse af at være på. Det er en følelse, som de fleste musikere, skuespillere og andre performere kender, når de står på scenen. Flowtilstanden træner vi både gennem nogle stemme- og åndedrætsøvelser samt nogle skuespil-øvelser.«
»Derudover handler det også om at blive mere præcis omkring sansningen af sin krop. At kunne genkende kroppens reaktionsmønstre og derfra finde ud af, hvordan man vender de negative emotions-følelser til nogle positive. Jeg skelner mellem følelser og emotions-følelser, hvor det sidste hentyder til alle de følelser, du sanser med kroppen. Når man kan mærke sine emotions-følelser, får man lettere ved at regulere dem efter den konkrete situation, man står i.«
Kan du komme med et bud på en konkret øvelse, du laver med dine klienter?
»Åndedrættet er en af de ting du kan gøre for at få ro på dit nervesystem. Jeg plejer at lære mine klienter en øvelse, som går ud på, at de skal forlænge deres udånding. Kroppen går ikke i panik, så længe der er nok CO2 i systemet . Det kan du opnå ved at lave en udåndingsøvelse, hvor du giver modstand til din udånding ved at puste på din finger. Lidt ligesom hvis du puster en ballon op. På den måde kan du ikke puste hurtigt ud, og så er tricket at øve sig i at blive ved med at puste ud, indtil man er helt tom for luft. På den måde aktiverer du kroppens naturlige refleks, som sørger for, at du tager en dyb indånding.«
Hvad er dit bedste råd til at overkomme præsentationsangst?
»Der er et engelsk udtryk, som lyder: “Don’t get it right, get it done”. Det er mindsettet. Du skal igennem angsten, før at du kan overkomme den; altså eksponeres for angsten x antal gange, indtil den går væk eller i hvert fald mindskes. Den anden ting er at puste ud og sørge for at du tager nogle gode indåndinger undervejs. Mit tredje råd lyder: Hold dig ikke tilbage – Sig hvad der falder dig ind! Det er sikkert rigtigt, og uanset hvad skal det nok blive bedre hen ad vejen.«
»Derudover er det altid en god idé at rette sin opmærksomhed mod en blandt publikum, som gør dig tryg. Når vi taler til nogen, regulerer vores nervesystem hen mod det menneske, vi taler til, så medmindre det andet menneske også er i total panik, hvilket sjældent er tilfældet, når man giver oplæg, vil nervesystemet slappe mere af.«
Nysgerrig efter mere? book en gratis prøvetime med Anette her.